Onderwijs in corona tijd; hoe is dat bevallen?
In gesprek met wethouder Heijkoop
Een aantal kinderen uit groep 7 van OBS De Bever hadden donderdag een ‘Ronde Tafel
gesprek’ met niemand minder dan de wethouder van Onderwijs; Peter Heijkoop.
Als wethouder is het natuurlijk belangrijk te weten hoe kinderen de corona periode hebben
ervaren en wat we er vooral van kunnen leren voor de toekomst…
Het gesprek met de wethouder ging over de verschillende ‘COVID-19’ ervaringen’; de angst
die er ineens was voor de gezondheid van opa en oma of andere kwetsbare en/ of lieve
mensen om jou heen. Ze spraken over het ontvangen ‘Afstandsonderwijs’. Les van je ouders
of je grote zus; het missen van de aandacht of de aai over de bol van de juf of meester en
het niet kunnen spelen met klasgenoten. Wat is dat belangrijk gebleken! Zeker voor kinderen
die het thuis wat minder fijn hebben, maar gelukkig was daar goede opvang voor.
Verder werd er nog gesproken over het ‘hybride onderwijs’, de voordelen vanuit het
Daltonconcept voor deze kinderen en de opstart na het openen van de schooldeuren.
Hebben we minder geleerd door deze coronatijd of juist méér geleerd…? De kinderen gaven
interessante inkijkjes. De uitkomst van dit boeiende gesprek met de leerlingen van de Bever,
neemt de wethouder mee in de plannen rondom goed onderwijsbeleid voor de stad. Hierin
zullen het programma verlengde onderwijstijd en kansengelijkheid bijvoorbeeld een mooie
rol kunnen vervullen.